MotoPlus 09 - 2022

WARMDRAAIEN MOTOPLUS 7  Zwart en rond, het zwarte goud. Het zijn – ik geef het toe – niet altijd de meest originele kreten die je soms boven een bandentest tegenkomt, maar met name die laatste, het zwarte goud, slaat op dit moment de spijker aardig op zijn kop. Banden, in ieders beleving altijd op voorraad zolang ze maar zwart en rond zijn, beginnen hier en daar aardig schaars te worden. Hoe dat kan? Dat valt voor een groot deel te verklaren door de gevolgen van de corona-pandemie, waardoor er sinds vorig jaar met name op logistiek gebied, dus het transport van grondstoffen en de levering van eindproducten, wereldwijd gigantische pro- blemen zijn ontstaan. Personele problemen, sluiting van fabrieken, havensluitingen en torenhoge prijzen voor steeds schaarser wordende zeecon- tainers hebben voor een enorm instabiele leveringsketen gezorgd en dat zal naar ver- wachting nog wel even voortduren. Veel sectoren had- den daarnaast ook te kampen met schaarser wordende grondstoffen. Lees wat dat betreft ook onze reportage in MotoPlus 3 van dit jaar eens, waarin we dieper ingaan op het nog steeds voort­ durende chiptekort. Die schaarste kan deels ook op een gebrekkige levering van die grondstoffen als gevolg van de corona-pandemie worden afge- schoven, maar specifiek voor de bandenbranche is daar nog een extra factor bijgekomen en wel de oorlog in Oekraïne en de strenge sancties die de EU tegen Rusland heeft ingesteld. Ik wist het eerlijk gezegd ook niet, maar zowel Oekraïne als Rusland zijn tegenwoordig uiterst belangrijke producenten en/of leveranciers van bestanddelen die nodig zijn voor het maken van rubbercom- pounds, zoals bijvoorbeeld polymeren, additieven en industriële roeten. Voor wat betreft die roeten is Rusland wereldwijd zelfs een van de grootste spelers. En ook het zo veelbesproken Russische aardgas komt nog even om de hoek kijken, want uitgerekend dat gas wordt in het productieproces hoofdzakelijk gebruikt. Binnen de branche zijn er in ieder geval grote zorgen of de toevoer nog dit jaar enigszins kan worden hersteld of dat het her- stel pas in 2023 zal inzetten. Maar wat betekent dit voor de klant aan de balie van de motorzaak die met het oog op de aanstaande zomervakantie vast een verse set rubbers onder zijn motor wil en niet – want erg onverstandig – op de laatste millimeters rubber wil vertrekken? Die zal hoe dan ook rekening moeten houden met een hogere prijs, want net als in het gewone dage- lijkse leven woekert ook op de banden­ markt de inflatie momenteel hevig en worden hogere pro- ductie- en transport­ kosten doorberekend in het eindproduct. En die prijzen kunnen de komende maanden zomaar nog eens wat euro’s omhoog schie- ten. Verder is het zaak niet meteen in een kramp te schieten. De echte problemen zitten momenteel vooral in het chopper- en cruiser-segment en de situatie is ook behoorlijk penibel in de smallere maten voor Adventure-motoren. Radiaalbanden voor sport- en toermotoren en nakeds, die hoofdzakelijk in Europa worden geproduceerd, zijn er momenteel nog ruim voldoende. Maar, zoals Joost van Zonne­ veld van Bridgestone Benelux het in de reportage verderop in dit nummer met gevoel voor under­ statement zegt: “Ik zou niet tot één dag voor de vakantie wachten met het monteren van nieuwe banden”. Jeroen Hidding, Hoofdredacteur MotoPlus WARMDRAAIEN 09 / 2022 Het zwarte goud ZOWEL OEKRA ÏNE ALS RUSLAND Z I JN UI TERST BELANGRI JKE PRODUCENTEN EN/OF LEVERANC I ERS VAN BESTANDDELEN VAN RUBBER COMPOUNDS In de afgelopen twee uitgaves van MotoPlus heb je onze inmiddels vertrouwde uitgebreide bandenvergelijkingstesten kunnen lezen. Het derde en afsluitende deel in deze editie is echter geen test maar een achtergrondreportage over leveringsproblemen die langzaam maar zeker ook de bandenbranche in hun greep krijgen. Moeten we alvast inslaan voor de vakantie? Reageren? Stuur een e-mail naar reageren@motoplus.nl De gevolgen van de corona-­ pandemie en nu ook de oorlog in Oekraïne hebben de band nu echt tot het ‘zwarte goud’ gemaakt.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3