MotoPlus 09 - 2022

EERSTE TEST AJP PR7 50 MOTOPLUS EERSTE TEST In een wereld vol eenheidsworst zijn exoten als (het failliete…) Buell en springlevende AJP aangename uitzonderingen. De PR7 richt zich met hoogwaardige onderdelen, minimale elektronica en foefjes als een benzinetank onder het zadel op avonturiers die bomproef rond de wereld willen. Of zoals wij; over asfalt van A naar B. | Tekst: Ad van de Wiel, Toine van Dijk; Foto’s: Jacco van de Kuilen, Eric Bulsink | EIGENZINNIGE EUROPEAAN Na het verwoestende trio stormen Dudley, Eunice en Franklin haal ik de PR7 op. Het is de enige dag die week dat het zowaar windstil is en het zonnetje schijnt. De plicht roept, deadlines naderen met rasse schreden, maar de lokroep van het spijbe- len is onweerstaanbaar. Op weg naar mijn thuiswerkplek, sla ik ineens zo maar rechtsaf en dan is het hek van de dam. In omstandig- heden die zijn geknipt voor motorrijden, zit ik een heerlijk middagje in het – eveneens heerlijke – zadel. Het is lekker dat de eencilinder van de AJP een soepel type is dat niet van protes- teren weet, want ik rij zo lui als wat. Dat scheelt weer terugschakelen. Het voelt als een prima besluit om te spijbelen, al klinkt ‘testrijden’ beter. Op het carter van de mono staat AJP, maar van binnen is het een Husqvarna. Het is in de basis een TE610-blok dat ook SWM gebruikt. Dit jaar kreeg het blok een nieuwe ECU van Delphi en een aangepast luchtfilterhuis. AJP pakt het 2022-model ook nog op andere punten aan. De ZF Sachs-veerelementen zijn van de laatste generatie en dat geldt ook voor de Brembo-remmen en de 8-inch tablet in het dashboard. Die toont via een dongel wetenswaardigheden van de motor, of draait navigatie-apps. Handig bij het rijden van een GPX-route zoals de TET. Het duurt wel even voor de tablet opstart. Druk het ding eerst aan en doe daarna pas oordop- pen in en helm en handschoenen aan om gelijktijdig klaar te zijn. Mijn zonnebril heb ik thuis laten liggen en dat geldt ook voor mijn roze bril. De PR7 heeft namelijk een aantal eigenaardigheden die prima met AJP’s eigenzinnige filosofie zijn te rijmen, maar die gewenning vragen van straatrijders. Dat begint letterlijk en figuurlijk bij het opstappen als de suïcide-­ zijstandaard direct omhoog klapt. De meeste fabrikanten lossen het op met een start­ onderbreker op de zijstandaard. AJP niet. Die brengt elektronica tot een minimum terug zodat je niet midden in de rimboe strandt met elektronische panne. Die ban-de-elektronica-filosofie trekt de Portugese motorfietsfabrikant verder door. Zelfs zo ver dat ABS op de PR7 ontbreekt. Ik kwam erachter toen ik een paar senioren hoffelijk voor liet gaan, maar mijn gierende achterband ze de schrik van hun leven bezorgde. Voor een straatfiets is het ont­ breken van ABS simpelweg een minpunt. De remmen op zich doen het wel prima. »

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3