MotoPlus 09 - 2022

GASGAS ES/SM700 10 MOTOPLUS NEWSFL ASH NEWS- FLASH Beide modellen zijn – natuurlijk zouden we haast zeggen – gebaseerd op bestaande model- len uit de KTM-stal, en wel de voor 2019 vol­ ledig vernieuwde 690 Enduro (ES700) en SMC R (SM700). Die stonden ook al model voor een duo van een andere KTM-dochteronderneming: de Husqvarna 701 Enduro en Supermoto. Bij de ES en SM700 wordt een soortgelijke weg bewan- deld: de technische basis is vrijwel identiek aan die van de originele KTM-modellen, maar beide krijgen de ‘look and feel’van het merk GasGas. In dit geval vertaalt zich dat naar een overwegend rood kleurenschema met de merknaam promi- nent op de zijkanten. De SM is daarbij standaard voorzien van aluminium gietwielen, wat hem nog meer een eigen gezicht geeft. Zowel blok als rijwielgedeelte zijn zoals gezegd zo’n beetje een-op-een overgenomen van de 690’s. In het stalen vakwerkframe hangt de bekende vloeistofgekoelde eencilinder, die met een boring maal slag van 105 x 80 mm goed is voor een cilinderinhoud van 693 cc. En daaruit weet het een indrukwekkende 74 pk bij 8.000 MOTORNIEUWS 2022 toeren en 73,5 Nm bij 6.500 toeren te genere- ren. In combinatie met een drooggewicht van 147,5 kilo (SM 148,5 kilo) belooft dat op papier in ieder geval frivole stuureigenschappen. Mocht dat té frivool worden, dan is er de onder­ steuning van ABS en tractiecontrole, beide hellingshoekafhankelijk. De tractiecontrole (2 standen) is ook uitschakelbaar, terwijl het ABS een speciale offroad- c.q. supermoto-stand kent waarbij het achter is uitgeschakeld. Een tweetal rijmodi en een up/down quickshifter comple­ teren het elektronicapakket. Het rijwielgedeelte van de ES en SM is in de basis identiek, wel heeft de ES een meer terrein- gerichte geometrie én wielmaten (21 inch voor en 18 inch achter) met bijpassend schoeisel in de vorm van Continental TKC80’s. De SM rolt gewoon op 17-inch wielen, die zijn voorzien van Continental ContiAttack SM EVO banden. WP levert de vering voor beide 700’s, de XPLOR-­ elementen op de ES hebben echter langere veerwegen dan de Apex-componenten van de SM. Op de veervoorspanning voor na is ‘Making history’, zo kondigt GasGas de komst van haar nieuwe ES700 en SM700 aan. Daarmee uiteraard doelend op het feit dat de Spaanse motorfabrikant, die zich tot nog toe vooral bezighield met cross-, enduro- en trialmotoren, zich nu ook op het asfalt gaat begeven. Nu heeft het in het verleden al eens eerder wegmodellen in haar gamma gehad, maar het geeft wel aan dat de ES en de SM als een belangrijke stap in de ontwikkeling van het ‘nieuwe’ GasGas onder de KTM-vlag (sinds september 2019) worden gezien. bij beide het rijwielgedeelte volledig instelbaar. Een lekker sportief en ronduit speels Spaans duo kortom. Hoe speels kunnen we al op heel korte termijn ervaren, in MotoPlus 10/2022 lees je alles over deze twee-eiige GasGas tweeling!

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3